Main Article Content

Abstract

Zakat is an Islamic teaching that aims to realize the welfare of society. Islam wants and hopes for an equitable distribution of income, so wealth does not only revolve around a particular group. Indonesia as the largest Muslim majority country in the world has serious attention to the management of zakat funds. This is evidenced by the enactment of Regulation No. 23 of 2011 on the management of zakat. The purpose of this paper is to determine the nature and substance of the regulation. This research with a philosophical approach that is by explaining the nature and wisdom of the formal object. The result shows that the essence of this rule is none other than to accommodate the Muzakki and Mustahiq for the welfare of society

Keywords

Zakat Filosofis Ontologi Epistemologi Aksiologi

Article Details

How to Cite
Abdoeh, N. M. (2020). Tinjauan Filosofis Terhadap Undang-undang Nomor 23 Tahun 2011 Tentang Pengelolaan Zakat. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 14(2), 143-157. https://doi.org/10.31603/cakrawala.v14i2.3128

References

  1. Achmadi, A. (2007). Filsafat Umum, cet. ke-7. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  2. Ahmad, N. (2000). Epistemologi Syara’ (Mencari Format Baru Fiqh Indonesia). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  3. Ahmad, Y., & Ibrahim, I. A. (2006). Konsep Harta Menurut Perspektif Undang-Undang Islam dan Undang-Undang Sivil : Satu Tinjauan. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 7, 123-138.
  4. Al-Maraghi, A. M. (1974). Tafsir Al-Maraghi, Juz X. Mesir: Mustafa Al-Bab Al-Halabi.
  5. Al-Qurtubi, A. A. B. A. A. (1967). Tafsir Al-Qurtubi, Juz XVII. Kairo: Dar al-Katib al-Arabi li at-Tiba wa an-Nasr.
  6. Anshori, A. G. (2006). Hukum dan Pemberdayaan Zakat Upaya Sinergis Wajib Zakat dan Pajak di Indonesia. Yogyakarta: Pilar Media.
  7. Anshori, A. G. (2011). Filsafat Hukum Hibah dan Wasiat di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  8. Asy-Syāthibi, A. I. I. I. M. A. (1973). Al-Muwāfaqāt fi Usūlu asy-Syarī’ah. Mesir: Maktabah at-Tijāriyah al-Kubro
  9. Arwani, A. (2012). Epistemologi Hukum Ekonomi Islam (Mualamah). Religia: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 15(1), 125-146.
  10. Azis, A., & Sukma, A. (2016). Strategi Penghimpunan Dana Zakat Lima Lembaga Pengelola Zakat di Indonesia. Jurnal Syarikah: Jurnal Ekonomi Islam, 2(1), 131-148.
  11. Aziz, A. B. B. (2013). Zakat. Maktabah Raudah.
  12. Djakfar, M. (2007). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Malang: UIN Malang Press.
  13. Fanani, M. 2009. Ilmu Ushul Fiqh (Kajian Ontologis dan Aksiologis). Al-Ahkâm, 4(2), 197-208.
  14. Farihi, H. (1995). Hibah Terhadap Anak-Anak dalam Keluarga. Jakarta: Pustaka Firdaus.
  15. Hafidhudin, D. (1998). Panduan Praktis tentang Zakat, Infaq, Sedekah. Jakarta: Gema Insani.
  16. Haroen, N. (2007). Fiqh Muamalah. Jakarta: Gaya Media Pratama.
  17. Hidayat, A. R., & Nuryana, F. (2014). Ontologi Relasi Zakat Profesi dan Relevansinya terhadap Implementasi Pola Konsumtif Kreatif dalam Sekuritas Pasar Modal. Media Syariah: Wahana Kajian Hukum Islam dan Pranata Sosial, 16(2), 329 - 346.
  18. Huijbers, T. (1995). Filsafat Hukum. Yogyakarta: Kanusius.
  19. Juni, E. H. (2012). Filsafat Hukum, cet. ke-1. Bandung: Pustaka Setia.
  20. Kelib, H. A. (1997). Falsafah Zakat dalam Hukum Islam. Majalah Masalah-Masalah Hukum, No. 1.
  21. Kementerian Agama Republik Indonesia. (2013). Panduan Zakat Praktis. Jakarta: Direktorat Pemberdayaan Zakat.
  22. Mannan, M. A. (1993). Ekonomi Islam Teori dan Praktek (Dasar-Dasar Ekonomi Islam). Yogyakarta: PT. Dana Bakti Wakaf.
  23. Mujtaba, S. (1997). Belanjakan Harta Anda Sesuai Amanat Allah. Jakarta: H.I. Press.
  24. Muttaqin, M. (tt). Ternyata Zakat itu Hebat. Jakarta: Lazismu.
  25. Pejabat Mufti Majlis Ugama Singapura. (tt) “Rahmah dan Keihsanan di dalam Pembahagian Harta Pusaka di dalam Islam”. Disajikan dalam Seminar Wasiat, Faraidh dan Rancang Pusaka.
  26. Prihatinah, T. L. (2008). Tinjauan Filosofis Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974. Jurnal Dinamika Hukum, 8(2), 166-173.
  27. Rashid, R. D. A., & Ahmad, N. H. (2013). Pengurusan Harta Melalui Hibah: Kepentingan dan Manfaat dari Berbagai Aspek Untuk Kemajuan Ummat. Jurnal Hadhari, 5(1), 91-104.
  28. Soetiksno. (2003). Filsafat Hukum, cet. ke-1. Jakarta: Pradnya Paramita
  29. Suhendi, H. (2010). Fiqih Muamalah. Jakarta: Grafindo Persada.
  30. Sumantri, J. S. S. (1993). Filsafat Ilmu. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
  31. Wahyuni, S. (2017). Peranan LAZ Sebagai Pengelola Zakat dalam Pendayagunaan Zakat Produktif: Studi Kasus Rumah Zakat Medan. At-Tafahum: Journal of Islamic Law, 1(2), 104-125.
  32. Zahrah, M. A. (1987). Ushûl Fiqh. Kairo: Dâr al-Fikr al-Arabî.